mandag 8. august 2011

Fjorårets krise/trøstepakker gror som bare pokker!

Tre uker ferie oppbrukt, ei igjen.  Hittil har vi enten vært bortreist selv, eller hatt gjester i hus.  Hagen har vært prioritert deretter, og ser ut deretter.  To trillebårlass med forglemmegei er luket ut av ett bed og uante mengder vassarve rundtomkring de siste par dagene.  Vel er forglemmegei pen, men den er i overkant villig her hos meg og fortrenger effektivt de plantene jeg VIL HA i bedene.  Det samme gjelder en liten fiol eller stemor eller hva det nå er.  Jeg har den OVERALT og fjerner bøttevis mens de er i full blomstring i håp om at de ikke frør deg igjen....med forglemmegeien var jeg for sein så da vet jeg hva neste år vil bringe....urkh......

Vi har vært ei lita uke i Glomfjord i forbindelse med en 60-års-dag.  På hjemveien tok jeg dette bildet i fart gjennom bilruta.  Kystveien langs Nordlands-kysten kan virkelig være vakker :)



Bedene i hagen er overgrodd og temmelig kaotiske.  Feilplasseringer blir mer og mer synlig, samt det faktum at jeg konsekvent planter for tett.  Ikke fordi jeg VIL plante for tett, men de fleste plantene er jo så SMÅ når de blir plantet og det er altfor lett å sette naboen litt nærmere for at bedet skal se mer velfylt ut.  Ett år etterpå er det ikke like "ryddig", men FRODIG ser det i alle fall ut :)

Her nordsiden, hvor mesteparten døde i fjor vinter og ble gjenplantet av delvis ny-innkjøpte planter, litt egensådd, og delvis krisepakker fra andre hagegale.  Til donorene: Tusen takk for plantene, de ser ut som de trives aldeles utmerket, og jeg håper at jeg engang får mulighet til å gjøre gjengjeld :)



Gjerdebedet på nordsiden, dette er i hjørnet bakerst på tomten.  Her vokser akeleiefrøstjerne, valmuesøstre, høye Geranium'er, en del Hosta som er usynlige bak sine høyere naboer, akeleier, Martagonlilje og diverse.




Gjerdebedets midt-del.  I front ett selvsådd teppe med valmuer (Skal det bli gruppe-beplantning må de ordne det selv.....).  Heuchera, lave valmuesøstre, mer Geranium,  bl.a.  Jeg fant faktisk en Orientvalmue da jeg luka i morges.....kan ikke huske å ha planta DET?!?  I bakkant høye akeleier,  akeleiefrøstjerner (de sprer seg selv....), liljer, Astrantia, Digitalis.  De kjempedigre bladene er Inula magnifica som etterhvert strekker seg 2,5m i været når den blomstrer.





Fronten av gjerdebedet, den delen som synes fra veien.  Her vokser lave akeleier, hvit og blå Omphalodes verna, Mertensia som jeg dro hjem fra fjæra en gang, en Gentiana som er i ferd med å kveles av naboene, Laminum, Sildrer, Dodecatheon og den etterhvert nesten forhatte fiolsaken....





Veggbedet på nordsiden.  Her er det lite sol, men det ser ikke ut til å anfekte plantene det aller minste.  Opp langs veggen klatrer Adlumia fungosa og klatrehjelm.  Utenfor bildet befinner Clematis fusca seg.  I tillegg vokser forskjellige akeleier, hvit og rosa akeleiefrøstjerne, Geranium, en blå løkplante jeg ikke har navn på, lave Meconopsis, Heuchera, Hosta,  gress.





Nok ett eksempel på feilplassering;  Mellom Mertensiaen og Geraniumen står det en GRUPPE på tre Heucheraer.  Det er såvidt man kan ane bladene på den fremste her.....


Om ikke bedene blir helt som jeg tenkte, så vokser i alle fall plantene villig :)  At vassarve og levermose vokser vel så villig som prydplantene, får så være.  Man får innse at hovedhobbyen er og forblir å røske ugress. Og så, innimellom, kan man gjøre morsomme ting, som å plante nytt, flytte litt rundt på planter, dele og formere og ellers det vi forbinder med hage-kos :)


4 kommentarer:

Anonym sa...

Så frodig og fint det er i hagen din nå! Et ganske pinlig spørsmål: Husker du navnet på den planten du fikk av meg på hurtigbåten? Jeg glemte å merke min.....; sier hun flaue og anonyme på yttersida.

Rita Hogefeld sa...

Øøøøhhh.....merka ikke min jeg heller. Det var ikke noe med en kroppsdel på en fugl da? Tranefot eller noe lignende?

Anonym sa...

Øøøøhhh.....det var da ikke et norsk navn, tror jeg..... Har nettopp studert min plante, og jeg har aldri sett en slik før. Den hadde fått blomsterknopp!
Fremdeles flau og anonym. Vel, litt mindre flau siden du heller ikke husker navnet, he-he.

potentilla sa...

Fantastisk...hos meg ser man jord - eller hva man skal kalle den levermosedekkede flata...