fredag 9. september 2011

Septembervår? Seinsommerblomstring

Vi har hatt en usedvanlig mild høst til nå - i ettermiddag var det 18 grader da jeg kom hjem fra jobb.  Det skal ikke stikkes under en stol at været nytes til fulle.  Snø og kulde kommer tidsnok.  I mellomtiden sitter jeg ute om kveldene med stearinlys på verandaen og nyter temperaturen og høst-mørket.

Plantene blir lettere forvirret av det varme været og de vårblomstrende er i full sving igjen.  Blåveisen som remonterer har jeg allerede vist bilde av.  Lewisia er i sving igjen og Primula blomstrer side om side med Gentiana.  Det er mye vakker blomstring å glede seg over nå om dagen.  Disse primulaene har jeg sådd av frø fra Barnhaven.  De blomstret for første gang i fjor og er nå i gang med andre gangs blomstring i år:





Til og med jordbæra blir årstidsforvirret og remonterer for fullt i kjøkkenhagen:



Bare fargene på lauvet på busker og trær minner om at sommeren faktisk er på hell, som de fantastiske mørke bladene på syrinen ved basseng-gjerdet:



I tillegg til vårblomstene kommer nå en del av dem som er forventet å blomstre på denne tiden:


Snøhvit-campanulaen jeg kjøpte i fjor ser ut til å trives og øker i omfang.  Men den er litt slengete i veksten.  Mulig den står for skyggefullt i slagskyggen fra huset på nordsiden?


Denne Potentillen sådde jeg i fjor - spør ikke om navn for det har jeg rota bort.  Fins sikkert en lapp ett eller annet sted......


Nydelig Dianthus som jeg fikk i trøstepakke i fjor.  Den har fått plass i skrå-bedet på sør-vest-siden av huset i grus mellom store steiner.  Den breier seg godt utover og ser ut til å trives godt der den har fått bopel :)


4 kommentarer:

krepsemor sa...

Så artig når de begynner å blomstre på nytt igjen! Her er det vårprimulaene som ble plantet ut i bed som blomstrer for andre gang.
Potentillaen din ligner min, som heter `Melton Fire`! Min er nesten like fin enda, selv om vi nå skriver september ;)

primula sa...

Vi får nte den deilige høsten som bare varer og varer:) .
Vår- og høstblomstring her óg. Og nattefrosten holder seg unna enn så lenge. Måtte det bare vare leenge!;)

God helg! Jeg skal ut og plante et nytt epletre i dag. Russisk sort, importert fra Finland og hentet i Kilpis.

potentilla sa...

Det blomstrer i vei her også. Tok pellissene inn med tungt hjerte igår.
Sommerblomster i fullt flor....Vilikkevilikke ha vinter!

Anonym sa...

Holder du på å tine fram der oppi nord? Jeg kan melde om at blåveisa blomstrer... :)