tirsdag 9. juni 2015

Gjenopprettingstid

Etter flere år med vanskjøtsel er tilstanden i bedene mildest talt begredelig.  Årsak: for mye jobb i tillegg til studier, nedturer i form av gjentatte oppgravinger og gjenopprettinger som tok motet fra meg, andre ting som krevde tiden min og ble prioritert foran hagen, generell manglende hagelyst.

Nå har jeg "normal" arbeidsmengde, og studerer ikke ved siden av jobb lengre.  Så i år får jeg kanskje gjort noe.   Sesongen starta med å tømme de staudepottene jeg kjøpte i fjor og ikke fikk planta ut.  Utrolig nok var ikke alle daue......

Ett per eksempler på bedene mine i all sin prakt:




Vakkert, ikke sant?  Her nytter det ikke med alminnelig luking.  Jeg spar opp hele greia, fjerner alle plantene, får spavendt og silt jorda sånn passe og plukka bort ugrasrøtter og levermose så godt det lar seg gjøre før plantene blir satt tilbake i bedet.


Plantene mellomlagres i potter, de som er små nok til det.  Teppedannende stauder som har bredd seg utover får stå i plantebrett i påvente av ferdig gravd bed.  Om de blomstrer eller ikke blir ikke tatt hensyn til.  Her skal alt opp, så får det bli som det blir med blomstringen.


Til nå har jeg spadd meg gjennom 60-70 kvadratmeter bed.  En god start.....da er det bare omlag to tredjedeler av bedene igjen.  Jippi......man blir ikke arbeidsløs denne sommeren, nei :)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Endelig fikk jeg tid til å stikke innom bloggen din :D :D jeg er STORFORNØYD med at du er igang igjen. Stikker innom så snart jeg får anledning. Kan nesten ikke vente :) :)

Haukaas lille hjem sa...

Hui, her har du gjort mye arbeid. Trasig når ugresset tar sånn overhånd at man må spa opp hele greia. Jeg har selv et stort område hvor jeg i år har fjernet ugress for tredje gang, så nå blir det duk under før jeg setter ned plantene.