lørdag 18. juli 2015

Storspisere :(




Stakkars heggen min, ikke ett blad igjen :(  Og rosen som står ved siden av - tre (?) blader igjen.  Resten har lauvmakken gnagd i seg.  

Begge disse er nyplantet i år.  Kommer de til å overleve?  Trenger ikke busker bladene sine for fotosyntese og sånt?








Ikke alle trær er like hardt angrepet.  Hos meg har det spesielt gått ut over ei bjørk.  Den er nå nærmest bladløs.   Resten av skogen rundt meg ser på avstand relativt ok ut.  På nært hold kan man se at nesten alle blader er hullete og smakt på.  Det gjelder også alt av prydbusker, og en del stauder i hagen.

Ellers går gjenopprettingsarbeidet sin skjeve gang.  Jeg har nå startet på det største bedet.  1/3 av bedet er tømt for planter, og jorda spavendt og renset for ugressrøtter.  Det er oppløftende å se hvor mye ryddigere det ser ut når det blir plantet tilbake igjen :)

Og plantene ser ut til å tåle flyttingen, selv om de er i full vekst og noen endog i blomstring.  De henger riktignok med huet over behandlingen, men etter planting igjen reiser de seg igjen i løpet av noen få dager :)

1 kommentar:

Haukaas lille hjem sa...

Trasig med lauvmakken. Hos meg har den gått løs på epletrær og roser.