tirsdag 5. juli 2016

Å plante i plast-dekke....

Ettersom jeg er ille plaget med rotugress som kryper inn i hagen fra skogen vi bor i, fant jeg for noen år siden ut at det kunne være lurt å dekke jorden med plast og plante i huller i plasten.  Plast ble valgt fordi tidligere forsøk har vist at duk ikke stopper ugresset, det gror igjennom.  Forsøket ble gjort med en rosehekk (skulle det bli, da....) langs avkjørselen.  Stein ble stablet som kant og jord fylt i.  Så plast med huller til de små rosebuskene.  Det ble plantet etter alle kunstens regler, og oppå plasten lagt ett godt lag med prydbark.  Plast er jo ikke særlig pent.....

De rosene jeg valgte er en rugosa-hybrid som jeg ikke har navn på.  Jeg fikk ta rotskudd fra en hekk hos en kollega.  Dette er med andre ord en rose som setter en del rotskudd, og det fant jeg ut i min visdom var passende for det stedet som var valgt til bosted for dem.

Det ble riktig så pent.  Første året.  Og andre året.  Så......

Det sluttet å komme rosebusker opp i plantehullene.  I stedet kom det skudd foran plasten, mellom steinene som var kant, og ute i avkjørselen.  I plantehullene kom det ugress som også spredte seg utover i prydbarken, OPPÅ plasten.



Så i dag begynte jeg å luke der.  Det gav jeg fort opp.  Seansen endte med at all plasten ble fjernet og alle skuddene som var kommet opp rundtomkring ble dratt opp og satt i ei bøtte vann.



Sånn så det ut under plasten.  Tett gjennomvevd med ugressrøtter.  Her nytter det ikke å luke.  Hele greia må spas opp og ny jord legges i før rosene kan plantes igjen.


Jeg begynte fint.  Så hørte jeg torden i det fjerne og ei stund etter silregnet det.  Nå står rosene der - i ei vannbøtte, og her inne sitter jeg og venter på bedre vær.

Og så jeg som bare gikk ut for å LUKE litt......

2 kommentarer:

Bente Antonsen sa...

Huff og huff så mye arbeid vi har med dette ugresset !! Eg jobber i nordavindsbedet og har bare litt maling igjen før leveggen er klar for klatreplanter. Regneet stopper meg heile tida og når sola skinner blir veggen for varm. Marit O forærte meg en mengde alpeklematisk som hun hadde fjernet fra en vegg.

Jannibele sa...

Knurr knurr, for en herkens jobb du har der. Man prøver alle slags metoder, men ikke lett å komme til livs. Håper spajobben og ny jord gjør susen.
Ha en fin kveld.
Jannicke