lørdag 10. oktober 2020

Corydalis pseudobarbicephala

Denne planten, som så mange andre godbiter, har jeg kjøpt hos Magnar Aspaker sommeren 2009.  Den ble plantet på nordsiden av huset, i et opphøyd bed langs husveggen.  Der er det sol om morgenen og resten av døgnet skygge.  Riktignok med noe sol nattestid i den tiden vi har midnattsol i nord.  Jorden i bedet er leirjord iblandet noe kompost og noe vekst-torv.  Planten så ut til å finne seg godt tilrette der den ble plantet, den la godt på seg i løpet av sin første sesong her, og blomstret flott utpå sommeren.
Corydalis pseudobarbisepala kommer fra Sichuan-provinsen i Kina hvor den vokser i ca 3500-4000m høyde i skråninger og rasmark og gressmark.  Røttene er tykke rizomer.  Planten skal bli ca. 25cm høy.  Den trives med jevnt fuktig veldrenert jord i sol.  Blomstrer vår – hos meg blomstrer den fra midten av juni til midten av juli.
Jeg tror kanskje min plante står litt feilplassert, for den blir litt slengete i veksten og må støttes opp.  På magrere grunn (tørrere, mer sol?) kanskje den hadde blitt litt mer kompakt og ikke så lang.  Den måler fort 30cm og vel så det utpå sommeren.  Men jeg kommer nok ikke til å flytte den, selv om den slenger seg litt utover, så blir den også større for hvert år og blomstrer flott hver sommer.
Formering skjer ved frø som spirer lyst etter 3 mndr eller mer.  Jeg har aldri sanket frø av min plante, men har de siste årene funnet ganske mange frøplanter rundt den som jeg enten har gitt bort eller plantet andre steder i hagen.  




Ingen kommentarer: