mandag 2. november 2020

Frøtid

 

Siden jeg var bortreist i den tiden frøene modnes og til snøen normalt har lagt seg,  regnet jeg ikke med å sanke noe frø i år.  Men høsten har vært lang og seig, og det er fremdeles bar mark her.  Plantene stod fulle av frøkapsler da jeg kom hjem, noen har tømt seg på egenhand.  Det betyr luking av småplanter neste år.

Siden forholdene lå så godt tilrette, har jeg sanket noe frø de siste dagene.  Her ser du min måte; jeg tar vare på konvolutter som regninger o.l. kommer i, og putter de avklipte frøkapslene i dem.  Så får de stå og tørke inne til jeg orker eller får tid til å rense frøene.  

Deretter må frøene fordeles i porsjonspakker og legges ut for salg.  Hvis jeg gidder, da.  Kan hende jeg kasserer hele frø-fangsten.  Hovedårsaken til at jeg klipper frøkapsler er å hindre selv-såing over en lav sko, ikke å drive frøsalg.   Det betyr også at jeg kun sanker frø fra de mest ivrige selvsåerne.  Og det er frø jeg absolutt ikke har noen interesse av å så selv.

Frø-tid betyr også at jeg skaffer frø til neste års dyrking.  Jeg orker ikke flere hundre sorter hvert år slik jeg gjorde før.  Men noe må jeg ha, så det er sendt avgårde et par bestillinger.

Fra Alpine seeds kommer disse:

Anemone narcissiflora

Anemone pavonina

Anthericum liliago

Aquilegia rockii

Aquilegia scopulorum

Argylia adscendens

Arisaema japonica-40 cm,fls dark purple

Callandrinia caespitosa

Callianthemum coriandrifolium

campanula cenisia

Campanula Raineri

Clematis alpina "Pink»

Echium albicans

Edraianthus niveus white

Gentiana algida

Inula Rhizocephala

Jeffersonia diphylla "Alba»

Onosma propontica

Phyteuma sieberi-rosette leaves

Primula anisodora

Primula chionantha

Primula minkwitziae

Primula pamirica

Ramonda nathaliae

Saxifraga mutata ssp.demissa


Og hos Magnar Aspaker har jeg ønsket meg disse:

Anemone trullifolia var linearis

Callianthemum coriandrifolium

Nomocharis forrestii

Pulsatilla ambigua

Swertia perennis

Trollius patulus

Ingen kommentarer: