fredag 6. november 2020

Cynoglossum nervosum

Familie: Boraginaceae
Cynoglossum nervosum, syn. Cynoglossum microglochin nervosum, eller «kinesisk forglemmegei»/»hundetunge»  kommer fra vestlige Himalaya.  Jeg kjøpte frø til denne i botanisk hage i København for noen år siden og sådde halve frøpakken første året.  Da spirte ingen frø.  Resten av frøene ble sådd året etter.  Nå fikk jeg spiring, og de små plantene ble satt ut i hagen både på sørsiden og på nordsiden.  På sørsiden stod plantene i ett bed med sol noen få timer pr. dag, i skyggen av noen store graner.  Bedet har den jorda som var her da vi kjøpte tomta, iblandet litt vekst-torv og år om annet tilført kompost, og har god drenering.  På nordsiden har plantene sol på morgenen og kvelden, og står i leirjord blandet med kompost i ett opphøyd bed.   I tillegg ble det satt ett par planter under ei bjørk på østsiden av huset hvor det er mye sol, men temmelig tørt.  Det tok tre år før plantene blomstret, og jeg sanket frø som jeg sådde.  Seinere har jeg mistet alle plantene, bortsett fra en av barna, som ble plantet i stauderafbatten foran huset.  Den har til gjengjeld blomstret rikere år for år.
På frøpakken jeg kjøpte, stod det at planten er biennal.  På nett finner jeg den oppgitt som staude.  Siden den ene planten jeg har nå har greid seg godt i mange år, kan vi vel slå fast at den IKKE er biennal.
Cynoglossum nervosum
Cynoglossum nervosum trives i jevnt fuktig, veldrenert, sandblandet leir-jord.  Plantene er ikke kresne på jorsmonnet, men vil ikke trives i tung leirjord.  Jorden bør ikke være for mye gjødslet, da vil den blomstre mer sparsomt. Plantes på en beskyttet plass i sol/halvskygge.   Planten er oppgitt til H4, men må være adskillig mer hardfør enn som så.  Jeg bor i H6/H7  og har overvintret planten min ute i mange vintre nå.  Den blir hos meg ca 40cm høy.  Blomstringstid skal være vår/forsommer.  Hos meg kom blomstringen på høysommeren.
Planten har en buskete, opprett og noe «uryddig» voksemåte og passer kanskje best i en ikke altfor formell beplantning.  Jeg kan tenke meg at den passer perfekt i en «cottage garden», eller i en smårotete og usystematisk hage som min 😉  Med den skarpe blå fargen på blomstene er den ett absolutt blikkfang i bedet.
Jeg opplever Cynoglossum nervosum som en temmelig lettvint plante, som ikke er spesielt kresen av seg.  En plante jeg gjerne vil beholde i hagen 🙂

Ingen kommentarer: