tirsdag 3. november 2020

De nære ting


 

De siste årene har jeg hatt verv som har krevd mye tid og energi.  I tillegg har jeg hatt omsorg for en stadig sykere mor.  Og over full jobb.  Døgnet har hatt for få timer.  Det har blitt mange lettvint-løsninger, og man lærer fort hva som kan utsettes.  Mottoet har vært "utsett til i morgen alt som ikke MÅ gjøres i dag".

I februar døde min mor ganske uventet.  Og jeg har ingen verv lengre som krever noe av dagene mine.  Jeg har plutselig overskudd av tid.  Så i år har jeg tenkt å lage juledekorasjonene selv.  De siste årene har det vært brukt mye penger på ferdig-dekorasjoner fra det lokale gartneriet, det har vært velsignet lettvint å ty til i en travel hverdag.

Derfor har jeg vært til skogs i dag og lett etter kvitmose til julepynten.  Og funnet mange fine fotomotiver på turen.  Hvis man går nært innpå, kan forfall være riktig så vakkert.  Som når gamle trestubber gir liv til mose og lav i forskjellige farger og står der som en bitteliten hage midt i skogen.  

Disse bildene er tatt med mobilkameraet.  Selv uten makrofunksjon syns jeg de ble ganske bra på så nært hold.




Jeg fant kvitmose også.  I massevis.  Kvelden har vært brukt til å rense den for vissent løv og rusk og rask.  Ferdig ble jeg ikke, men...........





Ingen kommentarer: