søndag 14. juni 2020

Selge, bytte eller gi bort planter?

Som blodfersk hageeier med tom pengebok, og nyoppgravd tomt uten en eneste plante var jeg så heldig å ha en bestemor som hadde masse planter som hun delte biter av med meg.  Så ble jeg kjent med Randi Martinsen fra Skaland, som gjorde seg selv til en slags "hagefadder" for meg.  Jeg har i dag mange planter i hagen som har hatt tidligere bosted Skaland.  Hun var av den bestemte mening at rotbiter man deler fra, er gratis.  Det kostet ikke henne noe, og da skulle det heller ikke koste mottakeren noe.  Randi delte også villig tips og råd om planting og annet som angikk hage, og var en stor inspirasjonskilde for en hagenovise med mange spørsmål og lite kunnskap.  Nå er Randi død, og plantene derfra har blitt kjære minner om henne.

Min hage har etterhvert blitt ganske overfylt.  De plantene som trives, blir store og må deles for å ikke ta overhånd.  Det jeg tar bort når formålet er  tynne ut litt i rekkene, har jeg pleid å gi til andre.  Det har aldri falt meg inn å ta betalt for noe jeg uansett skulle kvitte meg med.

De gangene jeg har delt planter fordi noen ønsket seg en bit og ikke fordi det MÅTTE tynnes, har jeg tenkt litt i samme baner.  Jeg får ikke mindre planter av å dele litt - de vokser jo til igjen.  Og det er ingen utgifter for meg å dele slik.  Noen ganger ber jeg om noe i bytte hvis jeg vet mottakeren har en plante jeg mangler og har lyst å ha i hagen.

I det siste har jeg sett flere FB-innlegg der folk legger ut for salg planter de har delt fra og lagd stiklinger av og satt i potter.  De selges som regel for en femtilapp pr. potte.  Hvis jeg hadde pottet opp i passe biter alt jeg spadde opp her i fjor, kunne jeg solgt for mange tusen kroner.

Den dugnadsånden som bestemor og Randi viste, er øyensynlig på vei ut.  Det syns jeg er synd.  Jeg har alltid sett på hagefolk som rause mennesker som deler både erfaringer og planter, og har lyst at det skal fortsette å være sånn.  Så  inntil videre tror jeg at jeg fortsetter å gi bort overskuddet.  Kanskje de som får fra min hage, etterhvert gjør det samme for noen andre som er i startgropa med hage og kan trenge litt starthjelp.  Både kunnskap, giverglede og hageinteresse kan på den måten gis videre til nye hageeiere.


 


Det syns jeg er en fin tanke. 😎


Plantene i dette innlegget er noen av dem jeg har fått fra disse to herlige damene.  Kun en av dem har jeg ikke lengre i egen hage.












1 kommentar:

Villrose sa...

En 50-lapp for en rotbit fra hagen i potte er jammen dyrt! Greit å betale porto, og selvsagt for sjeldne planter, men... Har mere sans for byttemøter og planteloppemarked, hvor man kan får overskudd for en billig penge. Heldigvis lever tradisjonen med å dele og gi bort (ev. bytte) i miljøene jeg vanker. Hagegruppene på FB gir meg fnatt.