fredag 24. juli 2020

Ivareta miljøet - eller miljøsvin?

Dette er blomsten til Heracleum tromsoensis - på godt norsk kalt Tromsøpalmen.  I sin tid innført som hageplante, men nå et forhatt ugress som sprer seg over det ganske land i rekordfart mens det fortrenger stedegne planter på sin vei.  Vakker er den, bevares.  Men når den overtar fullstendig og du begynner å savne de plantene som levde i området før, da mister den ganske mye av sjarmen.




I fjor oppdaget vi tre eksemplarer av arten i veigrøfta tvers over veien fra der vi bor.  Min søster og jeg gravde opp det vi greide av røttene.  Men de som har prøvd å grave i ei veiskulder, vet at når det bygges vei, da er fundamentet stein.  Så også her.  Det var en tung jobb, men vi fikk fjernet plantene.  Trodde vi.

I år står det to stykker der og blomstrer så fint.  Altså greide vi bare å få opp hele rota på en av de tre. Nå har jeg vært i veigrøfta og brukket av blomsten.  Men jeg orket ikke å prøve på den gravejobben en gang til.  Jeg sprøytet med Round-up.  Så får det heller være at det er et giftstoff vi helst ikke skal ha i norsk natur.   Men heller det enn Tromsøpalmer langs veien her......

Ingen kommentarer: