lørdag 1. august 2020

Soldanella alpina

Familie: Primulaceae
Jeg er ikke sikker på hvor jeg har fått tak i denne planten, men har Magnar sterkt mistenkt for å være opphavet.  Min plante ble plassert i grusbedet på sørsiden av huset hvor det er sol hele dagen, lite humus og veldig godt drenert.
Soldanella alpina kommer fra fjellområder i sørlige europa, hvor den vokser i fuktige områder i halvskygge.  Bladene er vintergrønne.  Blomstringstid: tidlig vår, gjerne mens det enda ligger snø på bakken, forsommer.  Planten blir omkring 10cm høy, øker sakte i størrelse med rotskudd, og er teppedannende.

Jeg så etterhvert at min plante var helt feil plassert i forhold til hvordan den vokser i naturen, så jeg  flyttet den til nordsiden av huset, der det er mer skygge, og jevnt fuktig.  Her har den funnet seg godt tilrette og har etterhvert lagt litt på seg, som man kan se av dette bildet fra 2017.  Den har også fått bedre farge når den ble flyttet.

Ingen kommentarer: