onsdag 22. juli 2020

Meconopsis sp (Mec. Rita?)

Denne lille Meconopsis’en har jeg ikke sett noe annet sted enn i min egen hage, hverken på bilder eller IRL.  Den blomstret bare en gang hos meg,  og var borte neste vår.
Planten kommer fra frø jeg har sådd selv, villinnsamlede frø fra Chris Chadwell.  Frøposen var merket Mec. sp. og ett nummer, og jeg har ikke papirene som fulgte med frøforsendelsen så jeg vet ikke hvilke forhold morplanten vokste i heller.  Frøene ble sådd i 2008, og jeg fikk 7-8 planter av den pakken etter at priklingen var unnagjort (det stryker alltid med en del i priklingen……)  Disse ble plantet på nord-siden av huset, ganske nær veggen ved det nord-vestlige hjørnet.  Bedet er opphøyd, og jorden er kjøpe-torv-jord blandet med noe tang, gressklipp, lauvkompost og det jeg hadde for hånden da bedet ble lagd.  Det er nok i tørreste laget, men planten overlevde der flere år selv om den ikke blomstret….
Det mest spesielle med denne mec-en er at blomsten er to-farget.  Kronbladene er vekselvis lilla og mørk blå, og flikete.  Det kom en blomst på hver stilk.  Blomsterstilkene kom fra basis av bladrosetten og var mørk lilla-brun-farget og helt glatte. Pollenbærerne er gule.   Selve bladrosetten er forholdsvis «spinkel», og bladene ligger noe løselig utover jorden fra basis av planten.  Bladene er ca 10cm lange, smale og tett besatt med temmelig stive pigger.  Da plantene spirte i 2011, oppdaget jeg at de satte sideskudd, som Mec. quintuplinervia gjør. 
Bladrosett av Mec. sp.
Total høyde på den som blomstret var vel 15cm, så det er en liten plante vi snakker om her.  De spisse piggene på bladene får meg til å tenke horridula-gruppen, mens fasongen/voksemåten på selve blomsten får meg til å tenke quintuplinervia eller punicea.  
Det var bare denne ene som blomstret.  De andre forsvant en etter en uten å ha blomstret.  Noe jeg syns er veldig synd.  Denne var det jeg betegner som vakker, og jeg skulle gjerne hatt den i hagen fortsatt.

Ingen kommentarer: