onsdag 19. august 2020

Å glede andre kan fort bli ens egen største glede

Jeg har pleid å bidra økonomisk til frø-ekspedisjonene til Chris Chadwell, og har drevet fram noen morsomme planter fra de frøene jeg har fått for bidraget.  I den siste forsendelsen derfra var frøene dårligere merket enn jeg har vært vant til tidligere, de kom uten nummer, kun med en navnelapp i frøposen.  Blant frøene var det tre poser frø til Cremanthodium, merket Cremantodium sp., (to av dem) og den siste Cremanthodium sp 85.  To av de tre sortene fikk jeg spiring på, og etterhvert fine planter som blomstret i et bed.  Men altså ikke sortsnavn.

I dag har jeg donert et eksemplar av hver sort til Arktisk botanisk hage i Tromsø.  Hensikten (for meg) var enkelt og greit at de skal finnes et sted hvis jeg skulle miste mine.  Jeg kaller det risikospredning, og tenker å gi en plante til noen andre etterhvert også.  Så har jeg et sted å tigge en rotbit om mine skulle dø.

Frank i botanisk hage ble svært glad for plantene og lurte på om jeg hadde lyst på noe i bytte.

Dumt spørsmål.......men etter at jeg hadde pekt ut de to jeg kunne tenke meg, så fortsatte han å peke ut andre og tilby meg og jeg dro etterhvert derfra med en pen samling skatter til hagen.  Det er vel relativt trygt å hevde at jeg var plante-vinneren i den byttehandelen der.

Disse ble med meg hjem:
Azorelia trifurcata
Oxalis enneaphylla "Ute"
Codonopsis gracilis
Meconopsis stantorini
Meconopsis x complexa Red form
Meconopsis paniculata
Meconopsis napaulensis Red
Epipactis palustris
Saxifraga funstonii
Gentiana microdonta
Gentiana sp (glemt å få navnelapp.....)
Mec. sp. ex CC3317 (Great white)



Heldig-grisen meg 😁😁😁😁😁

Ingen kommentarer: