søndag 9. august 2020

Basseng ut - platting og kjempebed inn

For mange år siden - da ungene var små - hadde vi et område på tomta som var særdeles lite tiltalende.  Det var ikke opparbeidet, og vi hadde stor nok hage syntes vi (!!!).  Så plen og blomsterbed var ikke et alternativ.

Det ble til at vi bygde et lite svømmebasseng.  Og i henhold til brønnloven med halvannen meter gjerde og låsbar port.  Vi lagde også platting rundt så vi kunne sitte rundt bassenget  og kose oss.

Vi hadde stor glede av den plaskebaljen i mange år.
 Etter hvert som årene gikk, økte behovet for vedlikehold,  og både duk, pumpe og renseanlegg ble etterhvert ganske slitt.

Ungene begynte å bli store og bassenget ble mindre brukt.  Så da kostnadene til reparasjoner begynte å bli mer enn vi var interessert i å betale, bestemte vi oss for å fjerne det.

Men området måtte jo brukes til noe.  Å bare la det ligge brakk var uaktuelt, ettersom det er det vi ser når vi sitter på verandaen.  Jeg orket ikke tanken på mer plen å klippe.   Vi hadde mye helt brukbar material liggende etter at bassenget var revet og fjernet, og mannfolket og jeg ble enige om å lage en platting av de materialene.  Vi trenger et sted å sitte som er litt kjøligere en den glohete verandaen på solrike dager.



Her er området etter at bassenget var fjernet, og den nye plattingen under bygging.  Bakken skrår naturlig på høyresiden her, så påfyll av mye ny jord på den siden var ikke nødvendig.  Den jorda som fins der er også ganske god - en blanding av feit svart jord, noe leire, og noe grusjord.


De siste to somrene har vært brukt til å spavende jorda rundt den nybygde plattingen, fjerne ugressrøtter og jevne til.  Jorda var gjennomvevd av kjerringrokk-røtter og villbringebær-røtter.  Alternativet til å spa opp hele området ville vært gift, og det hadde jeg ikke lyst til.

Bortenfor den nye plattingen er det flatere, og der har jeg måttet fylle på en del jord for å få det til å skrå litt ned mot plattingen slik jeg ønsket.  Så der har det blitt ganske mange sekker med kjøpejord, og ganske mye kompost som er blandet inn.

























Her er bedet i øverkanten ferdig spavendt, og såvidt begynt å bli beplantet.  Dette er 2018.

Sommeren 2019 ble mesteparten av området bak plattingen spavendt, og på høsten i fjor kunne jeg plante der.

I år har vi kjøpt møbler og paviljong som skal stå på plattingen, og det begynner endelig å bli ende på anleggstiden.

Dette bildet er tatt tidlig i sommer før plantene i bedet har rukket å vokse seg store.



Nå er mesteparten av bedet plantet til.  Jeg har kunnet fylle bedet med planter delt fra andre steder i hagen, med bytteplanter og med avleggere jeg har fått.  Ei hagevenninne brakkla et stort bed og inviterte meg til å hente det jeg ønsket av planter der - for ellers ble de kompostert - og det fylte godt opp i det kjempestore bedet jeg skulle fylle.  Noe har jeg sådd og alt opp selv.  Det er ikke mange planter jeg har måttet kjøpe for å fylle opp.  LITT nytt har det blitt, men ikke mye.  Og allerede nå - etter to knappe år - begynner det å ligne på det jeg så for meg når jeg planla det.


Og sånn ser det ut nå, på seinsommeren 2020.  Det har kommet opp armeringsnett som rom-deler mellom plattingen og kjøkkenhagen på venstresiden.  Ved tomtegrensa ovenfor plattingen er det også kommet opp en liten vegg.  Her skal det etterhvert plantes til med klatreplanter.

1 kommentar:

primula sa...

Så fint det blei🤗