lørdag 29. august 2020

Å plante ut fem potter.......

Hver gang jeg lager et nytt bed, er jeg så til de grader fornøyd med meg selv og det nye bedet.  Jeg simpelthen elsker synet av nyplantede stauder med ugressfri jord mellom.  Desverre er jeg betraktelig bedre på å lage nye bed enn på å vedlikeholde de jeg har.  Resultatet er - uten unntak - at etter noen år består det engang så fine bedet av mer ugress enn hageplanter.  Og å luke blir en uoverkommelig oppgave.


På vestsiden av huset har jeg et dråpeformet bed der oppskriften over er fulgt til punkt og prikke.  Det er hagens minste bed.  I dag skulle jeg få tømt noen potter - det betyr på alminnelig norsk at jeg skulle plante ut så småplantene slipper å overvintre i pottene.  Men det var så mye ugress og så overgrodd at det var vanskelig å se hva som var hageplanter og hva som var bare ugress.



Ettersom det ikke lot seg gjøre å luke reint nok til å plante så endte seansen med at bedet ble måket opp og fullstendig tømt for planter, og jorda renset for ugressrøtter.  Så ble det tømt noen søppelsekker med kompostert ugress i bunnen, og den jorda som var i bedet ble lagt tilbake på toppen.  Da kunne jeg endelig få plantet ut de små som var årsaken til at bedet ble renovert i dag.  Og renset røttene på de plantene jeg hadde spadd opp, delt dem og plantet dem tilbake i bedet.

Så ble det - som sedvanlig - noe til overs.  Slik det alltid blir når man begynner å dele etablerte planter.  Overskuddet har jeg lagt ut på FB, og det var heldigvis noen som ville ha dem.  Så slipper jeg å kompostere gode hageplanter.




1 kommentar:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Hehe, det er nok mange som kjenner seg igjen der. Jeg har innsett at jeg ikke kan ha for små planter, må heller ha store som dekker godt, og som gjerne blir større enn ugresset. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage