torsdag 3. september 2020

Renovering av kjøkkenhagen - påbegynt om ikke annet.....

For en del år siden lagde jeg en kjøkkenhage av pallekarmer.  Mellom karmene la jeg plattinger av trykkimpregnert plank.  Snekra helt sjøl alene og var sååååå fornøyd med egen innsats.  Under det hele var det lagt duk.

I årenes løp har det kommet jordsøl ned mellom plankene, og i den jorda grodde det bedre og bedre år for år.  Etterhvert var det ikke noe gøy lengre, for det var mer ugress MELLOM pallekarmene enn det var planter I karmene.




Da våren kom i år og det så slik ut, fant jeg ut at nok var nok.  Jeg rev opp hele greia.  Karmene var begynt å råtne og var fulle av villbringebær som hadde kommet med rotskudd fra utenfor kjøkkenhagen.  Det var umulig å få bukt med alt som grodde på feil plass uten å bruke massive mengder gift.  Som uansett bare ville vært midlertidig løsning all den stund jorda det grodde i fremdeles befant seg under plankene.....

Her er alt revet opp, og den møysommelige oppgaven med å få opp gressrøtter er i gang.  De få plantene som det var liv i - gressløk, seiersløk,  bjørnerot, hvite markjordbær ble satt i potter og måtte klare seg som best de kunne der i sommer.  Aspargesplantene har måttet friste skjebnen i en Gildekasse i sommer.  Ripsbusker og rabarbra ble skåret helt ned, spadd opp og flyttet til en del av tomta som ikke er i bruk.  Hvis de slår seg til ro der og vil vokse, er det mulig jeg lar dem stå der permanent.




Arbeidet har tatt hele sommeren.  Men det skyldes også for en stor del at andre arbeidsoppgaver har vært prioritert foran dette.  Så nå når høsten er her, begynte det plutselig å haste med å få noe ferdig slik at det som stod i potter og vansmektet kunne få et sted å vokse.

En av tingene som har tatt tid, har vært å bestemme hvilken løsning vi skulle velge.  Det skal være pallekarmer, som vi har vært heldige å få gratis.  Karmene skal være minimum to i høyden.  Gartneren begynner å dra på årene og sliter med å stå bøyd lenge om gangen, så hevede bed blir tingen heretter.  Mellom karmene blir det mest sannsynlig sådd gressfrø, noe som innebærer en framtidig oppgave med plenklipping....




For å unngå rotugress utenfra, ville jeg ha veiduk under karmene.  Og ettersom vi har erfart gjentatte ganger at vånd har gravd seg opp i karmene underfra og spist rotgrønnsakene mine, ville jeg også ha netting under karmene.

For å unngå at metallet i karmene stikker hull i duken, settes karmene opp-ned.  Duken og metallnettet ble derfor stiftet fast over toppen.  Så ble karmen snudd oppned og toppen ble bunn.


Så langt kom vi denne sommeren.  Tre karmer satt opp, to i høyden.  I bunnen er det lagt grove greiner som var for tykke til kompostkverna.  Oppå der kvist og kvast som har gått gjennom kverna, og på toppen kjøpejord.  Det er nok til at potteboerne blir plantet før vinteren kommer.  Og nå får jeg ikke gjort mer heller, for nå reiser jeg bort og kommer ikke hjem før i midten av oktober.  Jeg skulle gjerne sett at vi var kommet lengre.....men sånn ble det i år.

Satser på at vi kommer i mål med kjøkkenhagen neste sommer 😊

Ingen kommentarer: