torsdag 10. september 2020

Aquilegia buergeriana var. Cameo

Denne kjøpte jeg for noen år siden og plantet på nordsiden av huset i opphøyet bed.  Jorden består av leirjord iblandet kompost og er jevnt fuktig.  Dreneringen er god.  Bedet har sol morgen, formiddag og sein kveld.  Planten har blomstret rikere for hvert år, og bomstringen varer fra midt-sommer til frosten kommer.  Den blir 20-25cm høy og har en kompakt vokseform.  Jeg har blitt riktig glad i denne lille akeleien og har etterhvert plantet den flere steder.  Den setter rikelig med frø og selv om jeg klipper frøkapsler flittig er det alltid noen som lurer seg unna.  Derfor finner jeg hver sommer småplanter omkring den som jeg kan flytte dit jeg vil ha dem.  De selvsådde som har blomstret til nå er helt identiske med morplanten, så det ser ut som den er frø-ekte 🙂




Min plante ble kjøpt som ‘Cameo’ men jeg finner lite eller ingenting på nett om den.  Derimot finner jeg ‘Calimero’ som ser helt lik ut, og jeg tror nok det er samme plante det er snakk om.
Aquilegia buergeriana ‘Calimero’ (syn. Aq. atropurpurea)kommer fra Japan.  Navnet kommer fra en italiensk tegnefilmfigur ved navn Calimero som utforsket verden med ett halvt egg på hodet. Planten trives i veldrenert lett sur jord i sol til halvskygge, gjerne i fjellhage/steinbed. Den er oppgitt til Zone 6-9, men er nok litt mer hardfør enn som så siden den trives så godt som den gjør her i nord-Norge i sone H6/7.  På grunn av den lave høyden og kompakte vokseform er nok buergeriana velegnet som kantplante i bed, eller i krukke.

Ingen kommentarer: