fredag 11. september 2020

Drømme-kombinasjon av jobber


















Den ikoniske taubanesentralen
Det er mange ulemper med å bli eldre.  Man blir stivere i kroppen, overgangsalderen har sine egne plager, synet blir svakere......og så videre.....  Men det er også fordeler med å bli mer voksen.  Man kjenner seg selv bedre og vet hva man vil.  Man blir tryggere på seg selv og tør mer.  Og ette
rhvert blir også avkommet voksne og man får en helt ny frihet.  Man har plutselig mulighet til å gjøre ting man ikke kunne før.  Som å reise bort uten å være avhengig av barnevakt......

Utsikt mot gruve sju, fra Sokkertoppen

Jeg er så heldig, og så privilegert,  at jeg får reise til Longyearbyen med ujevne mellomrom på jobb.  Da er jeg tannpleier på tannklinikken på sykehuset på dagen.  Og så er kveldene og helgene mine helt selv.  Og jeg kan gjøre hva jeg vil med all den tiden!

Barentsburg
Min første tur hit var i oktober i fjor.  Da var jeg tre uker i byen, og trivdes så godt at jeg alt mens jeg var her begynte å tenke på neste tur hit.  Og så er jeg så heldig at begge arbeidsgiverne mine er velvillig innstilt og strekker seg for at jeg skal kunne reise.  Så jeg får flytte litt på vakter,  jobbe inn og avspasere, og benytte meg av ferie slik at flere reiser hit har vært mulig.  Nå er jeg her for tredje gang på jobb.

Legg til bildetekst
Fritiden har fram til nå vært full av opplevelser.  Jeg har vært i Pyramiden, en fraflyttet russisk bosetning.  Sysselmannen inviterte de sykehusansatte på tur med Polarsyssel (båten hennes) til Barentsburg, der vi fikk omvisning på sykehuset, og tre-retters middag på Den Røde Bjørn.  Flott båt, flott tur.  Da mannfolket var her og  besøkte meg i mars på min andre tur hit, var vi på scootertur og kikket på isgrotte utenfor byen.  Jeg har vært på scootertur - kjørt selv - på heldagstur til andre områder av øya.  Det er stadig kultur-arrangementer og festivaler man kan delta på.  Opplevelsene har stått i kø!

Naturen er enestående!  Ikke et tre i sikte.  Fjellene er lagdelt som ei bløtkake og med en helt særegen utforming.  Det er flott å gå på turer i terrenget utenfor byen.  Man må bare være påpasselig med å ha isbjørnbeskyttelse med seg.

Og lyset!  Med de mest fantastiske farger.  Når polarnatten nærmer seg over og det begynner å lysne av dag, har dagslyset en blåtone jeg ikke har sett noe annet sted.  Forandringen og den økende dagslysmengden er så markant og skjer så hurtig at man ser det tydelig fra dag til dag.  Selv om det også her kan være det vi kaller "mye vær" der jeg kommer fra......Fra mars til august er det midnattsol og dagslys døgnet rundt.


Midt-på-dagen-lys tidlig mars



Hit men ikke lengre, uten våpen




Ingen kommentarer: