lørdag 28. november 2020

Hvorfor er enkelte mennesker greit å mobbe?

 Både Donald Trump og familien hans harseleres med  over en lav sko i media, slik som det beskrives i denne artikkelen her.  En ting er at han settes på plass når han gjør ting som ikke er tillatt, eller er direkte farlige eller tåpelige.  Men det som foregår nå syns jeg er ille.

Når ble det greit at et menneske - eller dennes familie - blir karikert både på TV og i sosiale media, og herset med i aviser og andre nyhetskanaler?  Veldig mye av det som offentlig-gjøres er uttalelser, tegninger eller handlinger som vi ellers i samfunnet bruker mye tid og energi på å unngå.  Og prøver å lære ungene våre at man ganske enkelt ikke gjør.  

I alle andre sammenhenger i samfunnet kalles den type adferd for mobbing.  Men når det gjelder denne familien, så er det øyensynlig god humor.  Forstå det den som kan...

Misforstå meg ikke, jeg misliker Trump og alt han står for.  Politikken hans oppfatter jeg som skremmende, kunnskapsløs og farlig, og jeg har kun forakt til overs for det meste som kommer fra den kanten.  Jeg oppfatter ham som en lite intelligent, egosentrisk bølle, en seksualpredator, og en svindler.

Men når man går løs på hele familien på grunn av påkledning (førstedamen), hudfarge (orange), hårfrisyre (advokatens rennende hårfarge) og lignenede, og den latterliggjøringen av junior som er beskrevet i Dagbladets artikkel - det syns jeg slett ikke er greit.  Selv om jeg har falt for fristelsen et par ganger selv......

Hvordan forventer de som offentliggjør alt dette at familien Trump skal reagere?  Hvordan ville man selv reagert på sånn behandling i det offentlige rom?  Jeg kan bare svar for meg selv - og jeg hadde definitivt ikke følt meg særlig høy i hatten dersom jeg ble behandlet på den måten Trumpfamilien blir.  Av mennesker som aldri hadde vekslet et ord med meg.

Ingen kommentarer: