onsdag 30. juni 2021

Luksusproblem


 Planter som trives har en tendens til å bli mer og mer av.  Enten ved at de frør seg og det dukker opp frøplanter i bedene, eller ved at de setter rotskudd og blir større og større.  Noen sender ut rotskudd som lager nye planter et stykke unna morplanten.

Det er jo hyggelig det - at plantene trives.

Problemet er at man - i alle fall jeg - gjerne vil ha mangfold i bedene.  Jeg er vel egentlig en samler og vil ha flest mulig forskjellige sorter.  Da er det ikke rom for at plantene skal breie seg altfor mye.  Og da blir frøplanter og rotskudd spadd opp under vår-ryddinga.

Så er man jo også glad i planter og syns det er vondt å kaste.  Altså blir det pottet opp og tatt vare på.  Med tanke på hvilke priser hagesentrene har på stauder så er det for galt å kaste planter.  Da kan de heller komme noen tilgode.  Og en del av det jeg har stående her fins ikke i vanlige hagesentre heller.  

Noe blir lagt ut på byttebørs eller gitt bort mot kostnadene jeg har hatt med dem (porto, f.eks.).  Men mye havne her - i en karm jeg har snekret til formålet.

Der står de til de enten får plass i et bed - og det skjer overraskende ofte.  Eller så blir de gitt bort til besøkende i hagen.  Hagevandringer pleier å gi god avsetning på planter 😊


Ingen kommentarer: