søndag 20. juni 2021

Våronn - omsider

 

En av de faste oppgavene på våren er å rydde bed.  Gammelt og vissent skal fjernes, og ugresset skal bort.  På høsten pleier jeg å være temmelig hagelei, så da får det gro temmelig fritt.  

I år var jeg bortreist på den tiden vi vanligvis starter ute.  Først den siste uken har jeg kommet gang med vår-ryddinga.  Det betyr at alle bedene mine er overgrodd av alskens planter jeg ikke vil ha der......

Dette bedet var nyplantet i fjor, og det var mye bar jord der.  Det elsker alle uønskede vekster........

Det positive med så overgrodde bed er at når man har fått ryddet dem, så er det veldig tilfredsstillende å se forandringen.  Og man føler virkelig at man har fått gjort en god jobb.   

Såh!  nå er det masse bar jord som nytt ugress kan slå seg ned i......

En del av staudene jeg plantet i fjor har ikke greid seg.  Men jeg klager ikke, jeg har mistet lite denne vinteren, heldigvis.  Og det er alltid greit med litt ledig bedplass  😀



Her er det viktigste utstyret når jeg luker;  Et sitteunderlag som jeg kan ligge på kne på - sparer ryggen.  Spade så det blir lettere å få opp ugresset MED røtter.  Lita bøtte til å kaste ugresset i.  Den tømmes i vrengte jordsekker som så legges i en stabel et sted for kompostering.  Det tar gjerne tre år før alle røttene er døde og det har blitt fin jord av ugresset.

Potter og jord så frøplanter jeg finner underveis kan bli tatt vare på hører med.  Å kaste planter er fullstendig tabu og gjør fysisk vondt.  Så det meste pottes opp og blir etterhvert enten plantet et annet sted i hagen, gitt bort, eller brukes som byttevaluta.  På bildet her er det frøplanter av Corydalis pseudobarbisephala som blir tatt vare på.

Denne hangen til å ta vare på alt av plantemateriale gjør at luking/rydding av bed tar mye mer tid enn det ellers ville gjort.  Jeg håper at jeg har "kommet rundt" før høsten er her igjen 👌

     




Ingen kommentarer: