torsdag 8. juli 2021

Renovering av kjøkkenhagen - del 2

 I fjor startet vi opp med renovering av kjøkkenhagen, og kom et stykke på vei med det.  Arbeidet har fortsatt i år, så snart jeg var nede fra vårens jobbperiode på Svalbard.

Vi har fått satt opp flere pallekarmer, alle med netting mot mus og veiduk mot ugressrøtter i bunn.  De bygger to i høyden, noen står tre i høyden.  Da slipper jeg å bøye meg så dypt når jeg skal stelle i dem, og de blir tidligere tele-fri og klare for bruk på våren, håper jeg.


Det ble etterhvert ganske mange karmer satt opp, og å fylle dem krevde mye masse.  

I bunnen av dem ble det lagt rester av kvist og kvast som ellers blir liggende og bli til jord.  Jeg har også vært i fjæra og henta noe tang som ble lagt i.  

Kompost fra vrengte jordsekker - ugressrøtter som har ligget og kompostert i et par år - og kaldkomposten ble tømt i karmene.  I tillegg ble det kjøpt en del plantejord - både billig torvjord og torvfri plantejord.

Så var vi heldige og fikk et stort hengerlass med hestemøkk som ble blandet i jorda.  Så var det klart for planting.  Omsider.



Nå er vi her.  Karmene, som står i lett skråning, er satt i "trappetrinn" nedover.  Bortest er karmene med jordbærplanter.  Der har vi plantet uten å dekke med duk.  I stedet forsøker vi å dekke jorda med gressklipp så bæra blir litt reinere.  Øverst i hjørnet - der det ikke står karmer (enda) - har jeg satt poteter.  Nederst i kjøkkenhagen, ved siden av trillebåra, er en karm hvor potter og prikleplanter får bo til de blir plantet ut.  Der havner også frøplanter og sånt som jeg spar opp fra blomsterbedene og ikke har hjerte til å kaste.

I karmene befinner seg gulrot, havrerot, svartrot, rødbeter, kepaløk, hvitløk, rødløk, knollselleri, salat, broccoli, blomkål under duk eller drivhustak.  I de åpne karmene er asparges, jordbær (hvit markjordbær, vill markjordbær, Corona),  allåkerbær, gressløk, seiersløk, bjørnerot, mynteplanter, jordskokk og asparges.



Øverst i kjøkkenhagen - avslutningen.  Her er satt opp klatrenett av armeringsnett og plantekarm foran.  Her har jeg plantet sukkererter, brekkbønner, hvit markjordbær (nærmest) og sådd salat litt lengre bort.  Brekkbønnene trives ikke noe særlig - de var like store/høye som sukkerertene når de ble plantet, og har ikke vokst etter planting.  Det kan ha sammenheng med at bikkja har gravd dem opp et par ganger, så de har blitt plantet på nytt et par ganger......Planen videre her er å få i gang en plantekasse på andre siden av trappa til plattingen.  Neste år.  Nå står det poteter der.

Vi har fremdeles ikke greid å bestemme oss helt for hva som skal være MELLOM karmene, men jeg heller mer og mer til å dekke med bark. Vi får se hva vi lander på etterhvert.

Ingen kommentarer: