torsdag 22. juli 2021

Fuglejæ%#$

 

Jeg sår staudefrø på vinteren og setter ut under snøen.  Så spirer det litt etterhvert utover vår og sommer, og sommermånedene blir brukt til å prikle etterhvert som spirene blir store nok til det.

Pottene med prikleplanter settes fortløpende i en karm jeg har snekret.  Der står de resten av sommeren og gjerne en vinter mens jeg venter på at plantene skal bli litt større så de kan enten pottes om i større potter, eller plantes i bed.

I år har jeg fått et for meg hittil ukjent problem.  Jeg finner pottene med nypriklede småttiser slengt rundt i karmen, og når jeg reiser dem opp og setter dem på plass, så finner jeg huller i jorda, og en del av spirene mangler.  Hullene ser ut som noen har hakket i jorda, og jeg har kommet fram til at det må være fugler som herjer med pottene.

Hva slags fugler er det som gjør dette?  Må jeg virkelig gå til det skritt å ha agrylduk over staudepottene mine for å berge plantene?

Ingen kommentarer: