søndag 8. august 2021

Lovbrudd på kirkegården

 

Vi har fått en ny - tvangssamenslått - og stor, kommune.

Med en økonomi som visstnok er temmelig dårlig.

Vi har også politikere i kommunen som er blant de høyest lønnede i landet........

Uansett årsak, så har kommunen ansatt for få til å vedlikeholde kirkegårdene.  Det blir ikke brøytet på vinterstid, noe som gjorde at jeg grynnet til midt på låret når jeg skulle besøke mors grav i vinter.


Det ble heller ikke satt opp flagg til 17.mai i år.  For første gang så lenge jeg har levd - eller i alle fall så langt tilbake som jeg kan minnes.

På sommeren er det ikke ressurser til å klippe gresset på kirkegårdene skikkelig, tydeligvis.  For sånn så min mors grav ut da jeg kom dit i dag.  Det er klippet pent på store deler av kirkegården, men mammas grav var ikke klippet rundt.

Rundt min fars grav var det ikke stort bedre.  Her har vi startet klippingen foran gravsteinen, men du kan se til venstre hva slags klipping som har vært gjort fra kommunens side.  Gravene bak og foran denne var pent klippet.

Men det kan jo være pårørende som har klippet der for alt jeg vet....

Vi er heldigvis i besittelse av batteridrevet plenklipper, og har bil som har stort nok bagasjerom til å frakte den i.  Så vi får klippet selv og ordnet rundt gravene.  Og det har vi gjort i dag - på en søndag!

Det er faktisk et lovbrudd!

Men det bryr jeg meg katta om.  Hvis kommunen ikke greier å vedlikeholde kirkegårdene på en mer verdig måte en det de presterer nå, så får de finne seg i at jeg gjør deres jobb når jeg har anledning.

Det minste de kunne gjort, var å sørge for at det var utstyr der til folk.  Det er ikke alle som har plenklipper selv. eller mulighet til å frakte den med til kirkegården.

Ja, jeg er sur!!!!

Etter at alt ugresset som var begynt å vokse der var fjernet, kunne vi så plenfrø på graven og jevne jorden til.  

Så straks bedre ut!

Og med det samme vi var i gang, så stelte vi litt på nabograven - klippet plenen og sådde plenfrø der også.

Ingen kommentarer: