tirsdag 4. juli 2023

Prosjekt Drivhus - innledende øvelser

 Jeg har vært så heldig å ha planterom i kjelleren.  Der har mange små grønne skatter blitt dyrket fram i årenes løp.

Men for to år siden forsvant det i forbindelse med renovering av underetasjen.  En naturlig følge av det er at jeg ikke har sådd og drevet fram stauder på et par år.  Og det er jo DET som er hobbyen, ikke luking og plenklipping.......


Nå står det et Juliana Drivhus i flate pakker utenfor her.  Det skal stå på nordsiden, der det fram til nå har vært et temmelig stort bed.   Så dette bedet - som var ganske overfylt, måtte tømmes.  Det ble flere hundre potter med planter og et enormt arbeide å spa opp.  Sysselsetting er slett ikke et problem i heimen........



 













Her er drivhus-tomta tømt for planter, og plantene satt i potter og mellom-lagret på et annet sted på tomta. 

Ettersom jeg ikke var i besittelse av store mengder potter, gikk jeg til FB og bad om potter hos de som hadde til overs.  Jeg fikk massevis!  Uten denne gavmildheten fra mennesker i nærområdet hadde jeg nok slitt med å få ivaretatt alle plantene - eller fått en større utgift til potter.

Jorda som var her har vært dyrket fram over mange år, og var full av meitemark og plantetrivsel.  Så den ble tatt vare på, og flyttet til andre steder der plantene kunne settes ned igjen.  Men selv om jeg planter for harde livet og fyller de nye bedene, blir det mye planter til overs.  Det spøker for at det kan bli litt staudesalg her utover seinsommeren.
  
Men først og fremst skal det bygges drivhus!


Her er det laget en forlenging/utvidelse av et allerede eksisterende bed med jord fra nordsiden.    Omlag 80 potter fikk jeg tømt der før det var fullt nok.


På nordsiden hadde jeg et ledig område der det har vært bed tidligere, som ble tømt i fjor og jorda fjernet fordi den var altfor infisert av ugress til at det lot seg gjøre å luke på "vanlig måte".  Her gikk det nærmere 100 potter.

Jeg tipper det står like mye igjen i karmene som det jeg har spadd ned i disse to bedene.

Fortsettelse følger 😉


Ingen kommentarer: