mandag 1. januar 2024

Prosjekt drivhus - innflyttet og tatt i bruk

 Nå er drivhuset innredet med hyller fylt med utstyr, frø, jord og annet som eieren mener må være der.  Mannfolket kaller det furtebu - jeg kaller det slåtte (slottet).  Det første som kom inn var noen hyller.  Jeg gjorde det enkelt og rimelig og kjøpte lagerhyller i plast på Biltema, og gjenbrukte hyller fra gamle plast-drivhus. 

Før vinteren kom for fullt, fikk byggverket dyne på.  Da slipper vi (forhåpentligvis) at snøen blir liggende på taket slik at vi må måke.  Til nå ser det ut som det fungerer fint - snøen sklir av etterhvert uten å bli hengende fast i takluker, takrenner og lister. 

Vi lette etter blank presenning, men det var ikke å oppdrive.  Da ble det hvit - i håp om at den slipper igjennom nok lys til at jeg ikke trenger så mye tilleggslys når våren kommer og det fylles opp med planter. 

Utenfor døren står en liten stabel med fruktkasser fra nærbutikken - de er fylt med frøpotter (staudefrø til stratifisering) og noen potter med løk som kom for seint til at jeg kunne putte dem rett i jorda.

Jeg må innrømme at jeg ble litt forbauset over hvor mye rart jeg har som hører hjemme der man skal dyrke.  Fram til nå har det vært oppbevart litt her-og-der ettersom hvor det har vært plass.  

Nå er alt samlet ett sted.  Potter jordsekker, merkepinner, utstyr til å så, plantebrett, alle fruktkassene fra butikken brettet sammen og stablet mellom hyllene, leca, gjødsel o.s.v.

Det fylte to Biltema-hyller!





Ettersom strømprisene er fullstendig uregulert og flakser opp og ned - mest opp - kom vi fram til at å varme opp hele greia vinteren igjennom ble for dyrt.  Så da ble et plast-telt løsningen.  Inni der står en vifte som er termostatstyrt og holder jevn temperatur. 




Kjøkkenbenken fikk jeg gratis hos noen som skulle bytte ut kjøkkeninnredningen.  Plass til å kose seg må det også være - selv om det ikke er i bruk nå når det er så kaldt som nå.  Bordet og stolene er nær kjempegamle, og er kjøpt hos ei dame i nærområdet.  Og sjekk den lysekrona jeg fant på bruktbutikken da!!!

Pleddet på gulvet er til bikkja......



Teltet kom med hyller integrert i rammeverket.  På ene siden.  På andre siden har jeg satt en del av ei Biltema-hylle som fungerer som arbeidsbord.  Hyllen i bakkant er fra et minidrivhus jeg kjøpte for mange år siden, der plast-teltet har takket for seg forlengst.  Så kom hyllene til nytte igjen, og vil nok fylles opp etterhvert som frøene på venstresiden forhåpentligvis spirer.  Her er også plass til en kasse med potter, og en kasse med jord.  

Lysrørene er LED-lys fra Nelson garden.  Jeg liker dem fordi de kan seriekobles, slik at en etasje i hyllen kun trenger en stikkontakt. De står på timer som slår på lysene på morgenen og slukker dem på kvelden.

Jeg hadde et stort undervanningsbrett i kraftig plast som var gått i stykker.  Det har jeg delt i mindre bilder, og lagt i de gamle plantebrettene for å lage undervanningsbrett av dem.  Det gjør vanne-jobben enklere - noe som er viktig spesielt i de periodene jeg er borte og andre må besørge vanning.

Inni dette plast-teltet har jeg tilbragt en del timer i vinter, med å montere hyller og lys, så, lage stiklinger, skrive merkepinner og annet.  Jeg koser meg glugg!!!







4 kommentarer:

Martin sa...

Tror ikke jeg har vært innom denne bloggen tidligere.
Nytt drivhus er alltid spennende.
Du har mye glede i vente.

livihagen.blogspot.com sa...

Dette ser spennende ut. Lykke til. Hilsen fra Liv

Rita sa...

Takk. Gleder meg voldsomt.

Rita sa...

Takk skal du ha.