torsdag 12. september 2024

Frøsådd Dahlia

 For første gang i mitt liv har jeg i år sådd Dahlia.  Eneste erfaring jeg har fra før av med disse er en plante jeg kjøpte i fjor vår.  Som selvfølgelig ikke klarte seg gjennom vinteren.  Jeg kjøpte en blandlingsfrø-pose og sådde i vår.  Resultatet var over all forventning:



Denne har mørke blader og blomstrer rikt.  Nydelig




En av plantene fikk hvite blomste






Denne rosa har vært en humle- og sommerfuglmagnet!



Det var ikke mange av spirene som overlevde i vår - strømbrudd med påfølgende minusgrader i drivhuset gjorde vei i vellinga.  Men de som greide seg ble utrolig vakre!

I tillegg til disse har jeg kjøpt et par stykker denne våren også.  Begge med fylte blomster:








Nå gjenstår å se om jeg greier å overvintre knollene.  Sist vinters forsøk var ikke mye å skryte av.  Tips mottas med takk.

Ingen kommentarer: