torsdag 10. oktober 2024

Ingen sellerirot-avling i år

Sellerirot har lang utviklingstid, og er i tillegg næringskrevende.  Jeg sådde mine i februar og drev dem fram i drivhus til det var tid for utplanting.  Når disse prikles eller pottes opp, er det viktig å ikke begrave vekstpunktet - hvis det kommer for langt ned i jorda greier ikke planten å danne knoll.  Det gjør at plantene sliter med å "stå oppreist" når de plantes, og de ser ganske uryddige ut mens de vokser seg til.  

Fra sådd til utplanting ble de pottet opp to ganger, og gjødslet med både kunstgjødsel og bokashi.  

I måneskiftet mai/juni ble de små plantene satt ut i kjøkkenhagen.  Ikke alle i samme bed, men litt "her og der".  Hver plante fikk en liten spade ferdig fermentert bokashi som matpakke i plantehullet ved utplanting.

De vokste og trivdes og ble etterhvert skikkelig kraftige planter.  Ettersom vi er veldig glad i denne grønnsaken, kunne ingenting gledet gartneren mer.  

I juli plukket jeg av en del av bladverket, for det har jeg hørt skal gjøre det lettere å få større knoller.  Så var det bare å vente på at de skulle bli høsteklare.

Jeg var stadig og kikket under bladverket og gledet meg stort over å se at det ble skikkelig store knoller.  Så kom september og jeg skulle høste inn før jeg reiste bort for halvannen måned.  Når jeg tok i bladverket og dro, løsnet det fra knollene.  Og ALLE knollene var hule inni.  Noe - eller noen - har spist dem opp.  Alle som en!  Bortsett fra en enslig liten knoll på størrelse med en plomme.

Jeg har googlet og lett på internettet, men det eneste skadedyret som visstnok er begeistret for sellerirot er gulrotflue.  Men de gnager ganger, gjør de ikke?  Sellerirøttene var fullstendig oppspist og uthult som gresskar på halloween.  Og ikke en eneste gulrot ble angrepet av gulrotflue i år.  Jeg tror ikke det er gulrotflue.  Men jeg aner heller ikke hva slags dyr som har tatt avlingen min.  Og da vet jeg heller ikke hva slags tiltak jeg kan sette inn til neste år.....
 

Ingen kommentarer: