mandag 14. oktober 2024

Økologi og gullvannets fortreffelighet

 

Man utvikler seg stadig som hage-eier og kjøkkenhage-dyrker.  Noe skyldes at man lærer så lenge man graver, og noe skyldes at man endrer fokus underveis.  Min utvikling går mer og mer i retning økologisk dyrking.  Det har bl.a. resultert i at jeg ikke har kjøpt kunstgjødsel på ganske mange år nå.  Bortsett fra den langtidsgjødselen som jeg bruker i krukkene, da....

Men hvis man ikke vil kjøpe kunstgjødsel må man finne på noe annet og mer bærekraftig (årets mote-ord......)  

I min hage brukes det store mengder tang.  Vi bor nært havet og har relativt enkel tilgang på det.  I tillegg er vi så heldige å kjenne en stall-eier, og har tilgang på omtrent så mye hestegjødsel som vi bare vil ha.  Alt av hageavfall blir kompostert.  Innendørs går alt matavfall til bokashi-kompostering.  Kvist og kvast fra beskjæring blir kjørt gjennom kompostkverna og brukt til å produsere ny jord.  Eller det brukes til bunndekke i kjøkkenhagen.  Gressklipp fra både egen og svigers sine plener brukes til jord-dekke i både blomsterbed og i grønnsakbed.  Ingenting kastes!

Det siste innen økologi i heimen er gullvann.  Da jeg satte gullvannkanne øverst på ønskelista til jul avstedkom det diverse kommentarer fra familien.  Avkommet er skjønt enige om at mor nå begynner å bli i overkant alternativ.

Jeg fikk ikke bøtte til jul, så jeg kjøpte meg ei sjøl.  Og tok den i bruk.

Mannfolket i huset hadde ingen tro på prosjektet og la ned forbud mot å vanne med piss på den maten han skulle ete seinere.  Argumentet om at egen urin trolig er mye reinere enn den hesteskiten som er spadd ned overalt falt på steingrunn.  Så i år var det staudebedene som fikk nyte godt av det ekstra nitrogentilskuddet.

For å overbevise mannfolket om at gullvann har noe for seg, tok jeg en "maria-berg-hestad".  Jeg holdt kanna høyt og lot det renne mens jeg snurret rundt slik at det ble vannet i en sirkel - akkopagnert av høyt hevede øyenbryn fra halvdelen.  Ei uke seinere dro jeg ham ut og viste fram plenen.  Der var det en tydelig grønnere ring der jeg hadde vannet med gullvann.

Jeg tror kjøkkenhagen kommer til å få litt gullvann neste år.


Ingen kommentarer: