onsdag 16. oktober 2024

Sanker frø på 78 grader nord

 

I jobb-periodene på Svalbard benyttes en del av fritiden til å gå tur i nærområdet.  Her er mange topper å bestige, mye spesiell natur og mye flott utsikt når man først har slitt seg opp bakkene.

Det vokser forbausende mange forskjellige blomster-planter innimellom steinene.  Før jeg landet her for første gang, så jeg kun en stein-ørken.  Med kanskje litt mose og lav innimellom.

Så feil kan man ta.

Noen av de jeg har vært heldig nok til å se blomstre, kjenner jeg igjen som samme eller svært like de fjellhageplantene jeg har sett i hager hjemme.  Noen er helt nye for meg. 

I år  falt jobbtiden sammen med senhøst, nedvisning av floraen, og frøsetting.  Jeg har alltid trodd at alt av planter på Spitsbergen var fredet, men gjorde en henvendelse til Sysselmesteren om saken.  Nå har jeg en e-post derfra som bekrefter at jeg kan sanke frø til eget bruk.

Denne her - med Geum-lignende blader, er ny for meg.  Tror jeg.  Jeg kom over den sist helg på en tur i nærområdet.  Den er nesten helt nedvisnet, men jeg fant noen få frøkapsler på den som jeg tok med.  Så blir det spennende å se om jeg får det til å spire.

Med meg hjem i bagasjen neste uke er flere hjemmelagde frøposer med frø fra forskjellige planter.  De fleste har jeg ikke navn på.  Men jeg har notert hva jeg TROR det kan være, dato for innsamling, og hvor jeg sanket frøene.  Vill-innsamlede frø er spennende!




Ingen kommentarer: