lørdag 5. oktober 2024

Strikk: Lage mønster selv når det ikke fins fra før

 

For fem år siden var jeg heldig og fikk tilbud om å jobbe som tannpleier i deltids-engasjement i Longyearbyen.  Det første besøket dit gav mersmak, og nå har jeg reist dit flere ganger i året på arbeidsoppdrag.  Svalbard er et sted man gjerne lengter tilbake til når man først har vært der.

En av de mest populære fritids-syslene blant voksne i mørketiden er å strikke.  Og jeg så mange fine gensere med isbjørner, strikket i tykt garn tilpasset arktisk klima.  Selv hadde jeg lyst på en genser i tynt garn.  Dessuten syntes jeg ikke isbjørnene jeg så på de forskjellige genseren var særlig fine.  Så jeg bestemte meg for å lage mitt eget mønster.

Det ble mange forsøk, og mange endringer før jeg endelig satt med et mønster jeg kunne prøvestrikke.  Da hadde jeg tre diagrammer som skulle testes; Svalbardfjellene med stjernehimmel nederst på bolen, små isfjell inspirert av de isfjellene som er på svalbardbunaden nederst på ermene, og et mønster med små isfjell, mønsterborder og isbjørner på bærestykket. 

Siden jeg aldri har tegnet et gensermønster før, brukte jeg mye tid på  regne masketall og fellinger.  Og det ble flere opprekkinger og omgjøringer før jeg endelig hadde den første genseren ferdig.  Genseren ble strikket i en blåfarge ganske nær fargen på Svalbardbunaden.  Den ble faktisk veldig fin!  Syns jeg selv i alle fall.  Men jeg var fremdeles ikke helt fornøyd med isbjørnene - de var litt lange i rompa.  Og litt sidrumpet syns jeg.  Så - tilbake til tegnebrettet og tegne om.  Og strikke en til.

Genser nr. to ble strikket i et annet garn, og i fargen patrol.  Nå syns jeg bjørnene ble omtrent slik jeg ønsket.  Denne genseren, selv om den var strikket på samme pinnestørrelse, ble et par nummer for liten til meg.  Så den fikk eldstedatter til odel og eie.

Etter dette har jeg strikket tre-fire gensere til.  En med raglanfelling, som ble veldig fin.  Og i andre farger.  Men jeg har ikke orket å regne masketall på forskjellige størrelser, så mønsteret fins bare i den ene versjonen som jeg tegnet først.  Variasjon i størrelse på det ferdige produktet kommer som følge av forskjellig garn og pinnestørrelse.  Men det er greit det.  Mønsteret er ikke for salg, og er kun ment til privat bruk.  Da har jeg ikke behov for å lage mønster til flere størrelser.

Ingen kommentarer: